سپیدار       Sepidaar

سپیدار Sepidaar

در این هوا، چه نفس ها، پر آتش است و خوش است
سپیدار       Sepidaar

سپیدار Sepidaar

در این هوا، چه نفس ها، پر آتش است و خوش است

روانشناسی اعتراض ایرانیان(۵)

روانشناسی اعتراض هر فرد یا جامعه، نوعی تناسب و تقارنی شگفت با دیگر جنبه های اخلاقی و رفتاری آن فرد یا جامعه دارد. برای مثال، روانشناسی تقدیر (قدردانی) ما ایرانیان در قبال سرمایه های بزرگ انسانی این سرزمین، تقارنی معکوس و تاسف بار با روانشناسی اعتراض ما در قبال دولت و دولتمردان دارد: معمول این است که اندیشمندان، دانشمندان، هنرمندان، شاعران و فلاسفه این سرزمین، تا زمانیکه زنده هستند، مورد بی توجهی یا حتی بی اعتنایی، بی احترامی و تحقیر قرار می گیرند اما پس از مرگ شان، چه افراط هایی که در بزرگداشت آنها نمی شود. شاید به همین دلیل است که ما ایرانیان بعنوان قومی مرده پرست، شهرت یافته ایم یا درباره ما گفته می شود که آدم خوب از نظر ایرانیان، آدمی است که مرده باشد! 

این در حالی است که رویکرد رفتاری ما در قبال صاحبان قدرت از جهتی دیگر ناموزون است: قاعده این است که تا فردی در راس قدرت است، موجودی بی عیب و ایراد یا حتی مقدس به حساب می آید و همینکه از قدرت کنار رفت و در گوشه ای قرار گرفت، انواع اشکالات، ایرادها و گناهان به وی نسبت داده می شود.  

این دو ویژگی روانشناختی ناموزون، هنگامی که به شرایط طبیعی خود بازگردانده شوند، کارسازند و مکمل هم محسوب می شوند: تازمانیکه فردی در راس قدرت است، بهتر است با نکته بینی و حساسیت، رفتارهای مدیریتی وی سنجیده و نقد شود و مورد اعتراض قرار گیرد اما  هنگامی که دستش از قدرت کوتاه شد، با انصاف و احترام و اکرام، با او رفتار شود. عکس این رویکرد می بایست درباره سرمایه های فکری جامعه، معمول شود!   

نظرات 5 + ارسال نظر
ه- موسوی دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 19:52

جناب دکتر
با سلام و ادب
مقاله از طریق سایت فرارو (دوست عزیزم آقای خوشوقت ) ملاحظه کردم. ببسیار پر بار بود وبهرمند شدم.
به امید دیدار

قلم یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 11:54 http://www.einollahi.blogfa.com

بسیار استفاده کردم

سولماز دوشنبه 14 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 09:33

مطالب پر بار ومنسجم جنابعالی رادر ساین فرارو خواندم ولذت بردم .پیشنهاد می نمایم دررابطه با موضوع روانشناسی اعتراض درصورت امکان منابعی را جهت مطالعه معرفی نماییدودرضمن فرازهایی ازدستنوشته های خود را به نظر سنجی خوانندگان بگذارید.

سلام و سپاس
تا جاییکه می دانم در زبان فارسی، ادبیات چندانی در این زمینه وجود ندارد اما در زبان انگلیسی فراوان است و کافی است عبارت The Psychology of Protesting را در اینترنت جستجو کنید. موفق باشید

سبز جمعه 18 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 21:30

مطلب شما را دنبال می کنم .بسیار مفید است.با تشکر

شیرین یکشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:57

شاید اینکه ما ایرانی ها مرده پرست هستیم هم خودش به نوعی جای امیدواریاست چون شاید بعضی از این حربه استفاده می کنند تا ارزش های خاک گرفته و کم رنگ شده را یاد آور شوند
مبحث قدرت نیز از ابتدا مبحث بی رحمی به شمار می آمده و در هر اجتماعی تا وقتی قدرت با توست زیبایی ُ خلاقیت ّ روشنفکری و... با توست و وقتی از مسند قدرت به پایین کشیده شوی تا زمان مرگ که برای ما ایرانی ها و شاید بسیاری از مردم دنیا هم اینگونه باشد متبلور نخواهی شد مگر اینکه چون دیگر وجود تو خطر آفرین نیست عقایدت مطرح میشود غافل از این که این عقاید و روح آدمی است که مشکل آفرین آست ونه جسم و فیزیک او.
با تشکر
شاگرد شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد