سپیدار       Sepidaar

سپیدار Sepidaar

در این هوا، چه نفس ها، پر آتش است و خوش است
سپیدار       Sepidaar

سپیدار Sepidaar

در این هوا، چه نفس ها، پر آتش است و خوش است

بافت های مفهومی و دیالوگ ما با افکار جهانی(2)

در قسمت قبلی این آموزه مطرح شد که در یک فرایند ارتباط (حال بین دو نفر باشد، یا بین یک کشور با افکار عمومی جهان) چندان مهم نیست که چه چیزی گفته می شود، بلکه این بافت یا محیط یا موقعیت – ذهنی و عینی- ارتباط است که نقش تعیین کننده ای در پیام دریافتی توسط مخاطب دارد. بنابراین در یک فرایند مواجهه دو رقیب، آن طرفی دست بالاتر را دارد که توانسته یک بافت مفهومی قدرتمند و متناسب با اهداف راهبردی خود بوجود آورد. رییس جمهوری هم که با سی ان ان حرف می زند یا سخنرانی می کند، کافی نیست که هر مطلبی را که - از نگاه خود- درست می داند، بر زبان آورد بلکه نکته مهم تر،‌ داشتن درک درستی از بافت ذهنی- عینی مخاطبان است. حتی چه بسیار حرف هایی ظاهرا درست که طرح آنها در افکار عمومی مخاطبان، پیام هایی نادرست و زیان آور را تولید کند و لذا زیرکی و سیاست - در مفهوم درست آن- حکم می کند که در این میدان، بی محابا تاخت و تاز نکنیم.

کسی تردید ندارد که ریشه مشکل غربی ها با ایران در پرونده هسته ای به همان جایی باز می گردد که ریشه مشکلات حدودا سی سال گذشته، به آنجا می رسید: غربی ها- و البته که قدرت های بزرگ شرقی نیز- مصمم بوده و هستند که برپایی و قوام یک هویت و قدرت تازه، بالنده، خودمختار و مستقل در ایران را به رسمیت نشناسند، یعنی در کشوری که دست کم طی یک و نیم قرن گذشته حیاط خلوت آنها بوده و تمامی امور آن با اشاره و تدبیر آنها تمشیت شده است. این اصل ماجراست. به همین دلیل هم هست که حتی برخلاف قوانین و معاهده هایی که خودشان در تدوین، تصویب و جاری شدن آن نقش اصلی را داشته اند، بر موضع کنونی خود پافشاری می کنند. ایرانیان نیز این مسئله را به روشنی درک می کنند و بنابراین، امروز در  موضوع هسته ای وحدت نظر شگفتی دارند و حفظ دستاوردهای خود در این زمینه را در مسیر آرمان های بزرگ ملی خود به حساب می آورند.

اصلی ترین سازوکاری که غربی ها در این مواجهه در اختیار دارند، یک محیط، شرایط، بافت یا موفعیت ذهنی/ عینی پیچیده و گسترده است که قادر شده اند، آن را طی سالها در افکار عمومی جهانی نسبت به ایران شکل داده و تثبیت نمایند. اینکه اجزاء، عناصر و متغیرهای موجود در این بافت دقیقا کدام اند، البته که خود نیازمند یک مجال پژوهشی مستقل است اما هریک از ما می توانیم برخی از این متغیرها، عوامل و اجزاء را شناسایی کرده و به ارزیابی وزن آن در فرایند شکل گیری بافت مفهومی مورد نظر غرب علیه ایران، بپردازیم.

در قسمت بعدی، تلاش خواهیم کرد به برخی از این موارد اشاره کنیم.

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 14:14

سلام آقای دکتر
در مورد این مطلب من فکر می کنم علیرغم تبلیغات مسمومی که از طرف دولت های مخالف ، بر علیه ما وجود دارد ولی اکثر مردم این کشورها سطح آگاهی بالایی دارند و این حرف ها را باور نمی کنند و در واقع تلاش این دولت ها چندان مثمر ثمر نیست ؛ گواه این ادعا هم آمارهایی است که بر طبق نظرسنجی ها از توده مردم در این زمینه و زمینه های مشابه به دست آمده که بیانگر واقعیات در این زمینه است.

شفیع گوری جاشیران ( بهرامیان کنونی سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 22:46 http://rawabetomomi.blogfa.com

سالها قبل آنوقت که دوره ارشد ارتباطات را در دانشگاه علامه می خواندم و همزمان در روزنامه افرینش با فیروز دیندار در سرویس جوانه همکاری میکردم دورادور با نویسنده گمنامی آشنا شدم بنام " آذر رسولی " از بروجردالبته به واسطه نوشته هایش.
من تمام شدم و 1379 سپری و اکنون من در ارومیه مدرس ارتباطاتم و از آذر رسولی جز نامی در وبلاگ شما خبری ندارم .
فقط می دانم که در حادثه وحشتناک والدینش را از دست داد و برادر زاده استاد رسولی مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد بود و دیگر هیچ.
ممنون خواهم شد اگر آدرس وبلاگم را لااقل به او برسانید.
با سپاس فراوان

جواد صبوحی چهارشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 07:38 http://www.parantez.blogsky.com

سلام آقای دکتر
گرچه دیر وقتی است زیارتتان نمی کنیم و لینک همه ما را حذف کرده اید تا شاید سری هم به ما نزنید ولی همچنان دوستتان داریم و مقام استادی تان را ارج می گذاریم که به گردن خیلی ها حق دارید؟

سلام آقاجواد
سال نو مبارک... مثل همیشه شما را دوست دارم و ممنون محبت های شما هستم. سرفراز باشید

محمد زارعی پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 18:56 http://mohammadzarei.blogfa.com

با عرض سلام و احترام وبلاگ یک دانشجوی علوم ارتباطات با مطلب ((پوشش خبری)) به روز شد

منتظر نظرات شما می باشم

http://mohammadzarei.blogfa.com/

محد رضا زارعی سهامیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد